Sandomierskie opowieści

24 października, 2023

Sandomierz to jedno z najstarszych polskich miast, ulokowane na siedmiu wzgórzach i zwane „małym Rzymem”. To właśnie tam 19 października, na dwudniową wycieczkę,  wyruszyli uczniowie z klas 2a, 1a, 2b i 4a. Pierwszy dzień rozpoczęliśmy od postoju na terenie przystani nad rzeką Wisłą, skąd w czasie rejsu mogliśmy podziwiać piękną panoramę miasta. A potem wyruszyliśmy już w kierunku sandomierskiego rynku. Weszliśmy na dziedziniec zamkowy, aby poznać historię zamku wysadzonego przez Szwedów w XVII wieku, a potem udaliśmy się do katedry z XIV wieku, gdzie każdy uczestnik wycieczki za pomocą audioprzewodnika mógł poznać architektoniczne i malarskie skarby kryjące się w tych murach. Po opuszczeniu krypty wyruszyliśmy w dalszą drogę. A przy ratuszu na sandomierskim rynku młodzież otrzymała niecodzienne zadanie, które polegało na wykonaniu ciekawego zdjęcia z zabytkiem sandomierskim lub symbolem Sandomierza. Jury zostało wprost zasypane oryginalnymi ujęciami naszych uczniów z ojcem Mateuszem, gołębiami i … oknem życia w Sandomierzu. Ale nie był to koniec atrakcji, gdyż do przejścia mieliśmy jeszcze Podziemną Trasę Turystyczną, która składa się z piwnic i składów kupieckich. Trasa ta ciągnie się pod kamienicami wokół rynku, ma długość około 500 metrów i najgłębiej sięga do 12 metrów poniżej płyty rynku. Tego dnia czekał nas jeszcze spacer do hotelu, w czasie którego minęliśmy Bramę Opatowską, kościół św. Józefa oraz Park Piszczele.

Drugiego dnia wycieczki udaliśmy się do rezerwatu archeologicznego Krzemionki w Sudole, który w 2019  roku został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Zwiedziliśmy muzeum, zobaczyliśmy rekonstrukcję osady neolitycznej oraz zeszliśmy do kopalni krzemienia pasiastego z epoki neolitu. A potem udaliśmy się w kierunku miejscowości Ujazd, a naszym celem był oczywiście zamek Krzyżtopór, czyli pełna tajemnic ruina zagubiona wśród opatowskich pól i wzgórz. Była to jedna z największych budowli pałacowych w Europie przed zbudowaniem Wersalu, a zwiedzanie tego obiektu okazało się niezwykle ciekawym doświadczeniem. Zwieńczeniem naszego wyjazdu była wizyta w restauracji McDonald’s w Jędrzejowie, gdzie spotkaliśmy drugą grupę wolbromskich podróżników z Zespołu Szkół pod Lasem, jak się więc okazuje uczniowie z naszego miasta nie porzucili koczowniczego trybu życiu, bo jak wspomniała nasza pani przewodnik- turystyka, to nic innego jak pozostałość naszej plemiennej przeszłości.

Skontaktuj się z nami!

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.