ERASMUS+

22.05-02.06.2023 -ERASMUS+ – praktyki zawodowe uczniów Technikum i Szkoły Branżowej.

Relacja z pobytu

W dniach od 22 maja do 2 czerwca uczniowie 4 klasy technikum informatycznego oraz 2 klasy szkoły branżowej odbywają dwutygodniowe praktyki w Portugalii. Międzynarodowy staż naszych uczniów jest realizowany w ramach programu ERASMUS PLUS w sektorze: Kształcenie i szkolenia zawodowe. Celem praktyk jest podniesienie kompetencji zawodowych i językowych uczniów, aby zwiększyć ich szanse na znalezienie zatrudnienia w dowolnym kraju Unii Europejskiej w przyszłości.

Poza zdobywaniem cennego doświadczenia zawodowego uczniowie integrują się, zwiedzają atrakcje turystyczne, poznają kulturę kraju goszczącego oraz doskonalą umiejętności językowe. Oczywiście wszystkie działania realizowanego przedsięwzięcia są sfinansowane w 100% ze środków Unii Europejskiej.

20 maja grupa 24 uczniów wraz z opiekunami wyruszyła w portugalską przygodę w ramach kolejnej Akredytacji programu Erasmus+ – kształcenie zawodowe. Pierwsze dni upłynęły na zwiedzaniu Setubalu – miejsca rezydowania grupy oraz Lizbony. Od poniedziałku uczniowie aktywnie uczestniczą w praktykach zawodowych: uczniowie Technikum Informatycznego w firmie IT, uczniowie szkoły Branżowej w zakładach elektrycznych, salonie fryzjerskim oraz cukierni. W mobilności bierze również udział dwóch nauczycieli przedmiotów zawodowych. Pani Agnieszka Siejka oraz p. Wiesław Napora odbywają w Setubalu kurs job shadowing obserwując pracę w firmie teleinformatycznej. Popołudnia upływają na błogim lenistwie, plażowaniu, spotkaniach towarzyskich, integracji, degustacji lokalnych potraw i zwiedzaniu okolicy.

25 maja nasza grupa Erasmus+ odwiedziła bardzo ważne dla Portugalii miejsce. Kiedyś była to mała wioska otoczona polami i pastwiskami. Dziś znajduje się tu znane na całym świecie sanktuarium w Fatimie. Młodzież poznała historię objawień, które miały miejsce w 1917 roku. Następnie grupa odwiedziła kaplicę z cudowną figurą Maryi oraz bazylikę. Później, po dwukilometrowym spacerze przenieśliśmy się jakby do rzeczywistości sprzed ponad stu lat, nawiedzając domy świętych Pastuszków: Hiacynty i Franciszka Marto oraz Łucji dos Santos. Południe było okazją do indywidualnej modlitwy, zwiedzania czy degustacji miejscowych potraw. Wieczorem nasza grupa powróciła do Setubalu, by nabrać sił przed kolejnymi wyzwaniami.

W dniu 28 maja, tj. w niedzielę ekipa stażystów zwiedzała Sintrę, zwaną też Wzgórzem Księżycowym, które jest jednym z najbardziej zagadkowych i czarujących miejsc w Portugalii oraz odwiedziła Palacio Nacional da Pena uznawane za jedno z najwspanialszych dzieł portugalskiego romantyzmu.

W odwiedzanym przez grupę regionie, który jest wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO znajduje się także skalisty przylądek Cabo da Roca, który jest jednocześnie najdalej wysuniętym na zachód punktem Europy. Do XIV wieku ludzie wierzyli, że jest to kraniec świata!

Z okazji Dnia Dziecka – 1 czerwca, grupa naszych międzynarodowych praktykantów odbyła rejs wzdłuż

ujścia rzeki Sado, wybrzeża Troi oraz Arrabidy, aby obserwować dziko żyjące tam rodziny delfinów.

Były delfiny, było słonecznie, radośnie i bardzo mokro!

W dniu 3 czerwca 24 uczniów 4 klasy technikum informatycznego oraz 2 klasy szkoły branżowej zakończyło z sukcesem dwutygodniowe praktyki w Portugalii. Międzynarodowy staż naszych uczniów był realizowany w ramach programu ERASMUS PLUS w sektorze: Kształcenie i szkolenia zawodowe. Celem praktyk było podniesienie kompetencji zawodowych i językowych uczniów, aby zwiększyć ich szanse na znalezienie zatrudnienia w dowolnym kraju Unii Europejskiej w przyszłości. Autorką projektu oraz jego koordynatorem jest nauczycielka języka angielskiego Beata Miłoszewska-Wilk.

Poza zdobywaniem cennego doświadczenia zawodowego w takich zwodach jak: informatyk, elektryk, elektromechanik, fryzjer oraz cukiernik uczniowie integrowali się, zwiedzali atrakcje turystyczne, poznawali kulturę kraju goszczącego oraz doskonalili umiejętności językowe.

W czasie pobytu ekipa stażystów zwiedziła Lizbonę, Fatimę, Sintrę, odbyła podróż do najdalej wysuniętego na zachód Europy przylądka Cabo da Roca oraz opłynęła wybrzeże Troji i Arrabidy obserwując dziko żyjące tam rodziny delfinów. Wszystkie działania realizowanego przedsięwzięcia były sfinansowane w 100% ze środków Unii Europejskiej.

Z Portugalii wyjechaliśmy bogatsi nie tylko o wiedzę dotyczącą zagadnień zawodowych i dziedzictwa kulturowego tego kraju, ale też pełni wzruszeń i emocji. Dlatego z pełną satysfakcją możemy stwierdzić, że cel naszego projektu został w pełni osiągnięty.

Co prawda, nasz udział w tej edycji projektu (tj. rok szkolny 2022/23) dobiegł niestety końca, ale to NIE KRES naszej przygody z projektami unijnymi. Dzięki akredytacji programu ERASMUS+, sektor: Kształcenie i szkolenia zawodowe w nadchodzącym roku szkolnym 2023/24 rozpoczynamy kolejną edycję projektu!

1 maja poniedziałek 3.30 w nocy zbiórka. Zimno. 5’C. Zaspani. Ostatnie spojrzenia. Uściski. Jedziemy na lotnisko w Krakowie. Niektórzy pierwszy raz lecą. Przejęci. Wsiadamy. Gdzie będę miał miejsce? Ziemia z samolotu. Mozaika kolorów i kształtów. Malaga. Uderza w nas ciepło. 28′ C. Chłoniemy informacje. Katedra .Budowana z przerwami od 1528 roku. Dlaczego? Mieszanka motywów i kultur. Monumentalna twierdza Alcazaba. Teatr rzymski. Dom Pabla Picassa. Zdjęcie z nim na ławeczce. Bryza od morza chłodzi. Wreszcie upragniona przez wszystkich plaża. Wow! Wreszcie podróż do miejsca przeznaczenia. Cordoba zaskakuje wysoką temperaturą. Pierwsze uściski i powitania z Hiszpanami. Ciekawi siebie i nowego miejsca. Jaki program nas czeka jutro?

2 maja wtorek Pierwsze spotkanie w szkole IES Angel de Saavedra. Serdeczne powitanie przez Dyrekcję. Wszyscy mówimy po angielsku. Wspólnie spędzony czas. Pierwsza andaluzyjska tostada w szkolnej stołówce. Poznawanie hiszpańskiej szkoły. Zajęcia integracyjne. Dużo śmiechu. Potem wspólnie spędzone popołudnie i wieczór. Jutro czeka nas gra miejska.

3 maja środa Ubrani w koszulki z logo Erazmusa w grupach cały dzień pracujemy nad wizją europejskich miast przyszłości” Europy 2053″ i koncentrujemy się nad problemami różnorodności oraz środowiska. W uliczkach Cordoby szukamy atrakcyjnych turystycznie miejsc, oznaczając je #. Jak stworzyć idealne miejsce do zamieszkania? Na obiad smakujemy hiszpańskie specjały. Salmorejo i Flamenquin. Tortilla de patatas. Jeszcze jedna atrakcja turystyczna Palacio de Viana . 12 ukwieconych patio w jednym pałacu zachwyca kolorami i różmorodnoscią gatunków roślin. Szum fontann relaksuje. Po południu też z Hiszpanami mamy wiele kreatywnych pomysłów. Bardzo pozytywna atmosfera.

 

 

 

01-09.05.2023 – Dziennik z wymiany – Cordoba

4 maja czwartek

Startujemy z Hiszpanami. Specjalnie dla nas ,i tylko dla nas ,otwarto ogród- patio . Małe podwórko tonie w kwiatach. Każda ściana obwieszona jest doniczkami. Ile trzeba czasu, by je wszystkie podlać? W Cordobie zaczyna się konkurs na najpiękniejsze patio. Uruchamiamy nasze telefony. Sami zapisujemy w aplikacji własną trasę zwiedzania . Ciekawy pomysł. Wykorzystamy to później.  Co to są churrosy? Trzeba koniecznie spróbować tej hiszpańskiej słodkiej przekąski . Próbujemy  jej,siedząc na schodach przy średniowiecznej bramie.

Dalej zgłębiamy historię. Dzielnica żydowska. Wąskie uliczki. Kolejki, by zobaczyć kolejne patios. Kobiety trzymają wachlarze. Przedsmak największej atrakcji. Mezquita z zewnątrz. Słuchamy historii. Chrześcijanie- muzułmanie- znowu chrześcijanie. Każdy chciał zaznaczyć swój ślad. Jutro zobaczymy wnętrze. Patatas bravas- nowe odkrycie kulinarne. Alcazar- twierdza – ogród. Gdzie nie popatrzymy, podziwiamy sztukę tworzenia ogrodów. Geometryczna harmonia i szmer fontann. Podziwiamy różnorodność kolorów i roślin. Dzień kończymy naszą ulubioną pizzą.

5 maja piątek

Wycieczka do Cabry.  Po drodze śniadanie. Stary budynek stacji kolejowej Luque. Sok ze świeżo wyciśniętych  pomarańczy. Kromki grzanek polewamy oliwą i sosem pomidorowym , dla chętnych jeszcze cienko krojona szynka gamon serano. To typowe andaluzyjskie śniadanie. Najwięcej entuzjazmu wywołuje samochód z lat pięćdziesiątych. Niektórzy robią sesję zdjęciową w nim. Cabra. Muzeum oliwy. Bardzo sympatyczny starszy pan opowiada o tradycyjnym sposobie tłoczenia oliwy. Tym razem hiszpańscy uczniowie sprawdzają się w roli tłumaczy. Każdy z nich po angielsku musi przekazać nam opowieść przewodnika. Dużo śmiechu i oklasków. Może wykorzystamy pomysł na kolejnych wymianach.  Po sjeście Mezquita w środku. Łuki. Kolumny. Las kolumn. Historia zmian zapisana we wnętrzu . Chrześcijanie ostatecznie zaznaczają swoją obecność . Wznoszą wewnątrz barokową kaplicę. Wracamy do hostelu . W grupach pracujemy z Hiszpanami nad projektem. Praca wre . W poniedziałek prezentacje.

6 maja sobota

Niektórzy zaczynają dzień na słodko . Croissant, mleko . Wszyscy przeżywają to,  co nas czeka. Dzisiaj dzień z hiszpańską rodziną. Dużo pytań. Zanurzamy się w codzienności hiszpańskiej rodziny i w języku. Wow! Wieczorem nie możemy przestać dzielić się wrażeniami.  Od dziś jesteśmy pod wrażeniem serdecznej  gościnności Hiszpanów!  Zapisujemy w pamięci zabawne momenty.Jutro wycieczka.

7 maja niedziela

Wstajemy wcześniej.Jedziemy do Medina Azahara. Siedziba kalifa Cordoby w X i XI wieku. Najpierw projekcja filmu Rekonstrukcja czasów kalifa i obraz potęgi i luksusu. Mieszko I budował wtedy początki naszej kultury. Chodzimy wśród ruin. Podziwiamy zrekonstrowane kolumny, motywy arabskie. Orient i jego kultura.W multimedialnym muzeum oglądamy jeszcze artefakty przeszłości.Misy. Fragmenty kolumn. Oryginalne reliefy. Wracamy do Cordoby. Obiad jemy w Moriles Rivera. Stylowe wnętrza i pyszne jedzenie w towarzystwie hiszpańskich przyjaciół. Dzielą z nami swój wolny czas. Nie możemy się rozstać do wieczora.

Ostatnie dni wymiany

Czeka nas największy turystyczny wyczyn. Caminito del Rey- Droga Króla .Ścieżka, która była kiedyś uznana za najniebezpieczniejszą w Europie, dzisiaj jest bezpieczna .Zakladamy kaski i idziemy na szlak. Widoki są niezapomniane. Chodzimy po kładkach zbudowanych w wąwozach wyrzeżbionych przez rzekę. Nad nami krążą sępy.Pod nami przepaście. Ściany wąwozu sięgają 700 metrów głębokości. Przechodzimy przez most zawieszony na linach. W pamięci zapisujemy wyjątkowe wrażenia.

Ronda miasto, w którym odbyły się pierwsze walki byków i jedno z najpiękniej położonych miast Andaluzji , jest naszym kolejnym punktem do zwiedzania. Miasto na skale. Miasto forteca. Z widokowych tarasów robimy zdjęcia dwóch części miasta podłączonego mostem. Owiewa nas chłodny wiatr. Tylko „pogłaskaliśmy Rondę”  to słowa naszej przewodniczki. Zostało wiele jeszcze do zobaczenia. Wsiadamy do busa i sluchamy jeszcze opowieści o typowych tutaj produktach: kasztanach jadalnych, serach i dorszu bacalao. Jutro Gibraltar.

Gibraltar- 6 km kwadratowych Wielkiej Brytanii. Widzimy przed sobą ogromną skałę nad linią horyzontu. Wysiadamy z busa i pieszo przekraczamy granicę. Czerwona budka telefoniczna to pierwsze zdjęcie. Bardzo wieje. Kolejka na górę jest nieczynna. Zmieniamy plan. Jedziemy busem pod pomnik upamiętniający śmierć gen. Sikorskiego. Czytamy listę osób , które zginęły razem z nim. Jedziemy wąskimi uliczkami pod Jaskinię św Michała.  Wow! Zadzieramy głowy. Oglądamy spektakl gry świateł, muzyki i ruchomych obrazów na różnorodnych formach skalnych. Woda kapie nam na głowy. Wychodzimy. Spotkanie z pierwszą małpką. Wszyscy nas ostrzegają. Uwaga! One kradną jedzenie!. Mogą zabrać różne przedmioty.  Każdy chce mieć zdjęcie z tą istotą . Idziemy na Sky Walk. Na górze widzimy wybrzeże Europy i zamglone zarysy Afryki. Jeszcze zawieszony na linach most i schodzimy w dół. Omijamy śpiące małpy. Zatrzymujemy się. I stało się!. Nagle 2 osoby zaliczają przygodę z małpa. Zwierzęta chcą odebrać im kanapki. Szybko schodzimy. Jedzenie później. Jeszcze na dole rzucamy okiem na ślady angielskiej historii . Chwila na kupienie magnesów. Kończymy pobyt na skrawku Wielkiej Brytanii. Wieczorem czeka nas pożegnanie z Morzem Śródziemnym…

25-28.04.2023 – Portugalski „job shadowing”

P. Dominika Łaksa i p. Dominika Urbaniak w dniach 25-28 kwietnia odbyły szkolenie
zawodowe „job shadowing” w miejscowości Setúbal w Portugalii. Szkolenie zostało
zorganizowane w ramach programu Erasmus Plus – Kształcenie i szkolenia
zawodowe, a wyjazd do Portugalii był możliwy dzięki współpracy z organizacją
Euromind oraz z jej koordynatorką, p. Caroliną Campos.
W czasie pobytu w Setúbalu nauczycielki obserwowały oraz prowadziły lekcje w
dwóch szkołach: Escola Secundaria D. Joao II i Escola de Hotelaria e Turismo de
Setúbal. W pierwszej z tych szkół zajęcia języka angielskiego dotyczyły głównie
analizy i interpretacji tekstów kulturowych, a nacisk był położony na upowszechnianie
wartości takich jak: tolerancja, sprawiedliwość, równość  i wolność. Druga szkoła była
z kolei instytucją, która kształci przyszłych pracowników branży turystycznej, a lekcje
w tej szkole skupiały się na nauce języka angielskiego zawodowego podczas
gotowania, serwowania dań oraz napojów. Wyjazd umożliwił też nauczycielkom
udział w zajęciach kulturowych, w ramach których zwiedziły one Lizbonę, Setúbal
oraz półwysep Troia. Szkolenie okazało się bardzo wartościowym doświadczeniem,
które sprawiło, że uczestniczki nabyły nowe umiejętności zawodowe oraz poznały
kulturę Portugalii.

16-24.04.2023 WIELKA WYMIANA POLSKO- FIŃSKO – HISZPAŃSKA

Niedziela

Dzisiaj uczniowie Zespołu Szkół wspólnie z grupą hiszpańską spędzili czas w Krakowie.

Najpierw uczestniczyliśmy w warsztatach kultury żydowskiej. Mogliśmy dowiedzieć się , jak nazywają się elementy tradycyjnego stroju żydowskiego, spróbowaliśmy chałki i słodkich ciastek jedzonych w czasie Hanuki. Mogliśmy zobaczyć menorę i zrozumieć , czym różni się tora od talmudu. Następnie przeszliśmy Drogą Królewską na Wawel, gdzie młodzież podziwiała zamkowe wzgórze. Po pierwszym onieśmieleniu pojawiły się rozmowy po angielsku. Wreszcie przyszedł czas na miejsce docelowe.

Wieczorem Hiszpanie zakwaterowali się w Wolbromiu. W tym czasie grupa Finów również przejeżdżała z lotniska . Finowie dzisiaj spędzą pierwszą noc w polskich domach.

Poniedziałek

Rozpoczęliśmy tydzień działań integracyjno-językowych o wszelakim charakterze. Naszą szkołę odwiedzają właśnie partnerzy z Cordoby i Finlandii w ramach programu Erasmus+. Dzień 1 upłynął pod hasłem: „integracja”. Powitanie i pokaz talentów uczniowskich na sali gimnastycznej (śpiew, gra na pianinie, gitarze, występy solowe i duety, wystawa szkiców). Gra terenowa po szkole, a potem po Wolbromiu – szukanie charakterystycznych miejsc i wykonywanie zadań. Pogoda nie była nam straszna:) Na koniec wspólny czas w pizzerii Graffiti Wolbrom gdzie przemiła, rodzinna obsługa podała nam najlepszą pizzę w mieście

Stay tuned Wtorek.

Środa – pomimo ponurej pogody i nieustającego deszczu wyruszyliśmy na zwiedzanie Ojcowskiego Parku Narodowego. Tam czekała na nas p. Karolina działająca w fundacji Archezja. Szlakiem naszych praojców wyruszyliśmy na zwiedzanie Pieskowej Skały oraz Ojcowskiego Parku Narodowego. Finałem naszej wędrówki były polsko-fińsko-hiszpańskie warsztaty zielarskie, na których, zajadając ulubioną  przez obcokrajowców kiełbasę z ogniska, robiliśmy balsamy do ust z naturalnych składników.

Popołudnia upływały nam na ciągłej integracji. Zaprosiliśmy naszych hiszpańskich znajomych do naszych domów w Wolbromiu i okolicach, spacerowaliśmy nad zalewem i ulicami miasta, graliśmy w piłkę nożną na stadionie, nasze relacje stawały się coraz mocniejsze, a język angielski coraz prostszy;)

Czwartek. Kolejny dzień erasmusowej wymiany upłynął nam pod znakiem szacunku: do świata, do siebie, do
innych. Podczas polsko- hiszpańskich warsztatów mogliśmy zastanowić się nad definicją szacunku,
podziałem wartości na te istotne oraz na te mniej ważne, a także odpowiedzieć na wiele nurtujących
nas pytań, np. w jaki sposób możemy okazać szacunek byłym partnerom czy wrogom. Zajęcia na
pewno uzmysłowiły nam, że każdy potrzebuje szacunku, ale żeby ten szacunek otrzymać, najpierw
należy go okazać innym. Wartościowe warsztaty, poranek pełen wrażeń i kolejny dzień polsko-
hiszpańskiej integracji, czyli cele programu Erasmus w pełni zostały osiągnięte!

Piątek był czasem podsumowań naszych całotygodniowych działań. Rano zajęcia w szkole – warsztaty „What unites us” w programie Canva. Mieszane quizy dotyczące sławnych osób z naszych krajów i wreszcie nauka Poloneza przez uczniów należących do ZPiT Wolbromiacy w DK. Na koniec podsumowanie – rozdanie certyfikatów , trochę wspomnień i polskie pierogi w „Pod Łokietkiem”.

Ostatni wieczór spędziliśmy na ognisku w Gospodzie pod Lasem. Trudno było się rozstać. Nie obyło się bez łez… Mamy nowych przyjaciół, a cały ten tydzień był dla nas lekcją angielskiego w prawdziwym życiu, 24 godziny na dobę…

Tak działa Erasmus+ 🙂

22-28.01. 2023 – Wymiana młodzieży -Finnlandia

Dzień 1 – Iisalmi – Juhani Ahon Koulu.
O 2:30 dotarliśmy do hotelu. Podróż była długa, ale wszystko poszło sprawnie. Finlandia przywitała nas mrozem i śniegiem.
Po kilku godzinach snu i szybkim, skandynawskim, „lekkim” śniadanku udaliśmy się do szkoły. Przywitaliśmy Dyrekcję i nauczycieli oraz naszych kolegów i koleżanki, u których będziemy mieszkać cały tydzień. Potem zwiedzanie szkoły i szybka „przebieżka” do firmy Genelec – jednej z największej w Europie, produkującej głośniki i sprzęt nagłaśniający. Zwiedziliśmy dział produkcji, logistyki oraz działy biurowe. Opowiedziano nam o procesie produkcji i testowania produktów oraz co nieco o warunkach zatrudnienia i płac w fińskim systemie. Fajna lekcja przedsiębiorczości;)
Na koniec seans i testing najnowszej generacji głośników w audytorium przy dźwiękach muzyki Adele i fragmentach Gry o Tron.
Na zewnątrz było coraz zimniej ,ale my z powrotem „przespacerowaliśmy się” do szkoły.
Popołudniu, już wspólnie z fińskimi kolegami i koleżankami, spędziliśmy fantastyczny czas w Świetlicy Młodzieżowej. Jest to miejsce działające w Iisalmi, w centrum miasta, gdzie może przychodzić młodzież do 29 roku życia, spędzać czas popołudniami, grać w gry, play station, wykonywać różne gadżety „handmade” (magnesy, plakietki, lusterka itd) lub po prostu porozmawiać z opiekunami, wypić kawę czy herbatę po to, aby nie siedzieć samotnie w domach.
Celem tego miejsca jest profilaktyka uzależnień oraz łamania prawa przez młodocianych, a fundusze przydzielane są z budżetu miasta.
Było bardzo intensywnie…
Wieczorem przyjechały po nas nasze rodziny goszczące, także to nie koniec emocji i wrażeń dla nas na dziś…
A jutro dzień z fińskimi sportami zimowymi….can’t wait !
Pamiętnik z erasmusowej wymiany polsko – fińskiej – dzień 2 – Iisalmi, Finlandia.
Po pierwszej nocy spędzonej u fińskich rodzin, z rana dotarliśmy do szkoły. Razem z naszymi „hosts” uczestniczyliśmy w lekcjach i poznawaliśmy tajniki fińskiego systemu edukacji. Uczyliśmy się chemii, fizyki, angielskiego, gotowaliśmy na zajęciach z „home economics” i projektowaliśmy ubrania na lekcji „craft and design – czysta praktyka
W tym samym czasie nasi opiekunowie obserwują pracę szkoły, spędzają czas z fińskimi nauczycielami.
Uczniowie szkoły Juhani Ahon Koulu mają obowiązek spędzania każdej przerwy na zewnątrz, a więc my razem z nimi…
W południe cieplutka zupa plus makaron w szkolnej stołówce, a potem białe szaleństwo – sanki, chodzenie w rakietach śnieżnych, ognisko, kiełbaski, przekąski, gorąca czekolada i INTEGRACJA
Mamy już wielu fińskich znajomych, popołudniu spędzamy czas razem. Mimo mrozu spacerujemy i zwiedzamy;)
A jutro wycieczka do Kuopio…
Polish- Finnish Erasmus+ students’ exchange – Day 3 – Iisalmi – Finland.
JAK TO JEST W FIŃSKIEJ SZKOLE?
Od godziny 8 lekcje. Dziś dużo zajęć praktycznych: rękodzieło, robótki ręczne, sztuka, rysunek, ale też lekcja geografii i fińskiego. Tutejsza edukacja oferuje uczniom dużo zajęć praktycznych. Na przerwy musimy wychodzić na zewnątrz, gdzie spędzamy czas z wszystkimi uczniami szkoły. Przed każdą klasą zostawiamy kurtki i buty. Sale lekcyjne mieszczą nie więcej niż 23 osoby, są kolorowe, wyposażone w sprzęt multimedialny, bardzo podobne do naszych. Jednak w niektórych z nich znajdują się sofy i puffy, na których uczniowie pracują w grupach lub po prostu mają lekcje. Nasi fińscy koledzy i koleżanki korzystają także z laptopów zamiast podręczników.
Ciekawą rzeczą jest też 'special needs education’. W fińskiej szkole pracuje kilkunastu nauczycieli -pedagogów/psychologów/couchów, którzy przez cały dzień pracują z uczniami ze specjalnymi potrzebami. Nauczyciele Ci mają swoje sale, otwarte cały dzień i uczniowie mający problemy w nauce lub inne mogą do nich przychodzić porozmawiać, napić się kawy odrobić lekcje lub się pouczyć. W każdej klasie jest również nauczyciel pomocnik, który pilnuje dyscypliny, dzieli uczniów na grupy, pomaga w organizacji pracy nauczyciela. Uczniowie sprawiający problemy wychowawcze raz w tygodniu zostają po lekcjach i pomagają w pracach na terenie szkoły…
W środowe popołudnie razem z opiekunami i naszymi „hosts” pojechaliśmy zwiedzać pobliskie miasto Kuopio. Weszliśmy na Pujo Tower. Szkoda,bo była duża mgła i nie zobaczyliśmy tych słynnych jezior otaczających miasto,ale za to kupiliśmy dużo pamiątek ;)Głównym punktem dnia było muzeum w Kupio. Pan przewodnik opowiedział nam o historii naturalnej Finlandii i o gatunkach zwierząt zamieszkujących tutejsze lasy.
W drodze powrotnej przekąski w MC Donalds i zakupy w galerii handlowej, a wieczorem ciąg dalszy integracji…
Erasmusowy pamiętnik z wymiany polsko -fińskiej – dzień 4 Iisalmi, Finland.
Pierwsze dwie lekcje spędziliśmy w szkole. Tym razem zajęcia z języka angielskiego, sztuki i matematyki -chodziliśmy na nie w kilku grupach. Jednak ten dzień upłynął nam głównie pod znakiem sportu i integracji polsko-fińskiej.
Jednym z ich z sportów narodowych jest ice hockey tak więc koniecznie musieliśmy i tego spróbować. Dołączyliśmy do lekcji w-fu na lodowisku szkolnym (niektórzy z nas po raz pierwszy w życiu). Uczyliśmy się figur łyżwiarskich i podstaw gry w hokeja. Było intensywnie, ale to nie koniec.
Po lunchu w szkolnej stołówce nasi opiekunowie zabrali nas do Megazone…i tu zaczęła się prawdziwa rywalizacja.
Podzieleni na grupy braliśmy udział w wirtualnym polowaniu na renifery, jeździliśmy samochodem rajdowym w symulatorze i graliśmy w laserowy paintball Polska kontra Finlandia.
Wieczorem jeszcze kręgle, pizza, jazda skuterem śnieżnym i inne atrakcje z naszymi „hostami.” Oczywiście kupiliśmy też parę pamiątek dla naszych bliskich w Polsce.
Przed nami ostatni dzień. Jutro czekają nas prawdziwe fińskie atrakcje nad jeziorem…
Stay tuned !
Z erasmusowego pamiętnika z wymiany polsko- fińskiej – dzień 5 – POŻEGNANIE. Iisalmi, Finland

To już ostatni nasz dzień z fińskimi kolegami, koleżankami i ich rodzinami. Rano całą grupa wzięliśmy udział w zajęciach „home economics”. Od 7 klasy fińscy uczniowie zaczynają realizować przedmioty praktyczne. Poza domową ekonomią mogą to być: muzyka (w szkole znajdują się dwa studia muzyczne, z których też mieliśmy okazję skorzystać),handicraft – rękodzieło, robótki ręczne,garncarstwo, wilderness skills- umiejętności związane z survivalem i wiele innych. Po klasie 7 każdy uczeń może zdecydować, który przedmiot chce kontynuować już do końca szkoły czyli do klasy 9.
Zajęcia home economics uczą nie tylko gotowania, ale i zdrowego odżywiania, składu produktów, ekonomicznego gospodarowania budżetem domowym, savoir Vivre, recyclingu, a nawet prania i prasowania.
W ten piątkowy poranek, nasza polska grupa przygotowała porządny obiad – casserole z mięsem mielonym i makaronem oraz deser jagodowy – pycha! Potem wspólnie zasiedliśmy do samodzielnie udekorowanego stołu. Bardzo nam się te zajęcia podobały, każdy chętnie w nich uczestniczył. Co więcej, zauważyliśmy,że podczas lekcji gotowania uczyliśmy się też chemii, matmy, biologii i pracy w grupie;)
Popołudniu czekało na nas jeszcze więcej wrażeń – poznaliśmy Finlandię „od podszewki.” Heidi, Annika i Veera – fińskie nauczycielki zabrały na do Haapaniemi. Jest to tradycyjna fińska osada położona przy jeziorze. Właściciele najpierw zabrali nas na ryby. Brzmi jak relaks, ale przeręble w 40 cm lodzie drylowaliśmy sami, a mróz nie odpuszczał. Jednak była to dla nas ogromna frajda. To nie koniec. Po tradycyjnym fińskim obiedzie właściciele zabrali nas do sauny i gorących balii. Było dość mroźno, a my morsowaliśmy, siedzieliśmy w saunie na zmianę mocząc się w gorącej wodzie. Prawdziwy, fiński sposób spędzania wolnego czasu.
Na koniec dnia otrzymaliśmy Certyfikaty potwierdzające udział w programie Erasmus+.
Wszystko co dobre szybko się kończy, czas wracać do domu ! To był wspaniały czas !

7 – 10 LISTOPADA, 2022

JOB – SHADOWING W FIŃSKIM IISALMI

W dniach od 7 do 10 listopada nauczyciele Zespołu Szkół w Wolbromiu: Jolanta
Haberka, Magdalena Kołdras i Jarosław Kazibut przebywali w fińskim Iisalmi, obserwując
funkcjonowanie tamtejszej szkoły, poznając założenia i fenomen najlepszego systemu edukacji
w Europie. Wyjazd zaplanowano w ramach programu Erasmus+ Edukacja Szkolna.
Finlandia, znana nam jedynie z lekcji geografii, opowieści znajomych czy uroczej
legendy o św. Mikołaju i jego dzielnych reniferach odsłoniła przed nami swoje malownicze
oblicze…. To kraj, który może pochwalić się ogromną ilością jezior i lasów. A w szkole, którą
odwiedziliśmy zaplanowano dla nas intensywny harmonogram.
Dzień I
Rozpoczynając naszą fińską przygodę ze szkołą w Iisalmi, znajdującą się blisko 80 km na
północ od słynnego Kuopio, poznaliśmy w poniedziałkowy ranek dyrekcję placówki i
wymieniliśmy się ogólnymi informacjami na temat naszych systemów edukacyjnych oraz
problemów, z jakimi spotykamy się na co dzień. Tego dnia uczestniczyliśmy w lekcji języka
szwedzkiego, którego dzieci w Finlandii uczą się obowiązkowo, a także w lekcji chemii oraz
w zajęciach z doradztwa zawodowego.
Omówiliśmy również nasze potrzeby wobec siebie nawzajem w ramach współpracy polsko –
fińskiej i rozpoczęliśmy planowanie wyjazdu młodzieży polskiej do Iisalmi w drugiej połowie
stycznia 2023 roku oraz pobytu młodzieży fińskiej w Wolbromiu w kwietniu przyszłego roku.
Dzień zakończyła wycieczka po Iisalmi, szlakiem najważniejszych miejsc dla historii miasta
i szkoły.
Dzień II
Wtorek rozpoczęliśmy od uczestnictwa w lekcji fizyki, gdzie uczniowie pracowali
samodzielnie lub w grupach nad powierzonym im zadaniem, a nauczyciel jedynie
naprowadzał ich na właściwe rozwiązanie. Przedmiotów ścisłych w Finlandii młodzież uczy
się z podziałem na grupy. Tyle, że przy średnio 24- osobowych klasach grupy te liczą sobie
naprawdę niewielu uczniów, w związku z czym do każdego z nich nauczyciel mógł podejść
kilka razy w ciągu lekcji. Dodać należy, iż uczniowie przynoszą do szkoły swoje laptopy,
notebooki i wszelkie ćwiczenia wykonują na lekcjach przy ich użyciu. Praca w tak
kameralnym gronie jest zdecydowanie bardziej efektywna, a na pewno również
przyjemniejsza zarówno dla uczniów, jak i nie ukrywajmy, nauczyciela. Jeśli z kolei podczas
lekcji, na których młodzież uczy się całą klasą występują problemy z utrzymaniem
dyscypliny, wówczas nauczyciel prowadzący uzyskuje pomoc w postaci asystenta.
Tego dnia udaliśmy się również na zajęcia, które prowadzone były z uczniami ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi. I tu znów pozazdrościliśmy Finom, gdyż w jednej z sal
prowadzona była indywidualna pomoc dla uczniów, którzy nie są w stanie z różnych
powodów opanować materiału z poszczególnych przedmiotów. Jeśli uczeń nie dostał
promocji do następnej klasy lub wykazuje duże braki, a sam nie jest w stanie ich wyrównać,
korzysta z takich zajęć, dzięki czemu nie musi szukać pomocy w postaci popołudniowych lub
weekendowych korepetycji.
Następnym punktem wtorkowego programu było spotkanie z młodzieżą, która w kwietniu
przyszłego roku przyjedzie wraz z opiekunami do Wolbromia. Dzięki wymianie informacji
dotyczących m. in. preferowanych form spędzania wolnego czasu przez dzieci, średniej
temperatury i ogólnie pogody w kwietniu w naszym kraju (kwiecień – plecień, bo przeplata…)
i konieczności specjalnego sposobu żywienia dla uczniów z nietolerancją niektórych
składników żywieniowych mogliśmy wiele kwestii ustalić już dzisiaj.

Po lunchu, który w tamtejszej szkole jest dla uczniów bezpłatny, uczestniczyliśmy w lekcji
języka fińskiego, a po niej w spotkaniu z dwoma paniami, które w wizytowanej przez nas
szkole stoją na pierwszej linii pomocy psychologiczno – pedagogicznej, „wyłapując”
uczniów, którzy jej potrzebują. W następnej kolejności proponują im różne formy wsparcia
we współpracy ze szkolnym pedagogiem, psychologiem, lekarzem psychiatrą, który dyżuruje
w szkole dwa dni w tygodniu. Co ciekawe, jedna z pań nie jest typowym pracownikiem
szkoły, a oddelegowanym przez władze miasta youth workerem. W rozmowie z nami
humorystycznie dodała, iż często nazywana jest przez uczniów drugą mamą. Współpracująca
z nią koleżanka jest kuratorem i ma bezpośredni kontakt z rodzinami tych dzieci.
To był dla nas dzień pełen zaskakujących rozwiązań. Zastanawialiśmy się, które z nich można
byłoby przenieść na grunt polskiej szkoły. Po południu fińscy nauczyciele zabrali nas na
wycieczkę do pobliskiego Paloisvuori, gdzie po powrocie ze wspinaczki na wzgórze,
z którego rozciągał się przepiękny widok na miasto, poczęstowano nas kiełbaskami z grilla
i chlebkiem ziemniaczanym. Trzeba przyznać, że nauczyciele z tamtejszej szkoły pokazali,
jak potrafią być opiekuńczy i zapobiegliwi, bo zadbali o nas w 200% . Atmosfera tego
wieczoru zostanie na długo w naszej pamięci.

Dzień III
Od wczesnego rana rozmawialiśmy w fińskiej szkole o problemach codziennego
funkcjonowania systemu edukacji w Finlandii, odnosząc się do realiów naszej placówki.
Fińska koordynatorka naszej współpracy, Heidi Niskanen, opowiedziała nam o tym, jak
wygląda tygodniowo praca nauczyciela w ich szkole. Dowiedzieliśmy się między innymi, że
etaty nauczycieli w Finlandii różnią się w zależności od przedmiotu, np. język fiński to
maksymalnie 18 godzin tygodniowo, języki obce 20, a przedmioty ścisłe, z racji podziału na
grupy – 24 godziny tygodniowo. Prezentując nam własny styl pracy, fińskie nauczycielki
przedstawiały ciekawe rozwiązania w dzienniku elektronicznym. Omówiliśmy też system
kontaktów z rodzicami, spotkań w ramach rad pedagogicznych i zespołów przedmiotowych,
w większości zbieżny z naszym.
W środę czekała nas lekcja matematyki, programowania i języka angielskiego oraz
przedmiotu, którego w obecnym systemie oświaty nie znajdziemy w polskiej szkole jako
obowiązkowego – home economics. Zaobserwowaliśmy, jak młodzież w 3 lub 4- osobowych
zespołach przygotowywała danie mięsne od podstaw, a także uczyła się zasady "gotuj w
czystej kuchni" oraz pięknie nakrywała do stołu. W fartuszkach pracowali zarówno chłopcy,
jak i dziewczęta. A w dwóch przylegających do siebie pracowniach, przeznaczonych na te
zajęcia uczniowie korzystali z pełnego wyposażenia, od najdrobniejszych elementów typu
fartuszki, sztućce, obrusy, poprzez zmywarki i kuchnie gazowe, a kończąc na żywności
opłacanej całkowicie przez władze miasta.
Na koniec długiego dnia w szkole udaliśmy się na spotkanie z dyrekcją placówki w Iisalmi,
podczas którego omówiliśmy podstawowe kwestie dotyczące finansowania oraz założeń
nadzoru pedagogicznego.
Niezwykle miłym akcentem było wieczorne spotkanie z nauczycielami, którzy w fińskiej
szkole pomagają w realizacji programu Erasmus+. Po raz kolejny przełamany został stereotyp
zdystansowanego i niedostępnego Fina, a w to miejsce zrodził się obraz ciepłego,
żywiołowego i wesołego mieszkańca ojczyzny św. Mikołaja, otwartego na świat i ciekawego
drugiego człowieka.
Dzień IV
W czwartek, na zakończenie naszego pobytu, uczestniczyliśmy jeszcze w lekcji języka
fińskiego, gdzie utrwaliliśmy sobie kilka zwrotów w języku ojczystym gospodarzy, a także

obserwowaliśmy pracę nauczycielki języka angielskiego, która angażowała wszystkich
uczniów w liczne gry i zabawy interaktywne. Rozmawialiśmy również z jednym z
pedagogów specjalnych, który w szkole w Iisalmi na co dzień pracuje z młodzieżą o
specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jedną z głównych zasad w pracy z takimi uczniami jest
ścisłe współdziałanie wszystkich specjalistów zatrudnionych w placówce.
Po południu nastąpiło oficjalne podsumowanie i wręczenie certyfikatów. Chwile te
uwieczniliśmy na zdjęciach z flagami naszych krajów. Dyrekcje obu szkół i koordynatorki
programu Erasmus+ zapewnili o chęci dalszego rozwoju współpracy polsko – fińskiej.

Kilka słów na zakończenie…
Obserwacja pracy szkoły w Iisalmi była dla nas doskonałą okazją do zapoznania się z fińskim
systemem edukacji „od kuchni”, a także skłoniła nas do refleksji odnośnie niedoskonałości
naszego systemu. Pozwoliła na podpatrzenie form i metod pracy z uczniem, które
umożliwiają młodemu człowiekowi wszechstronny rozwój na miarę jego możliwości. Obraz
fińskiej szkoły zrodził w nas również pytanie: Czy we współczesnym świecie ważniejsza jest
wiedza, czy umiejętności?
Jeśli ktoś chciałby jednym zdaniem określić różnicę między edukacją fińską a naszą rodzimą,
z pewnością słowo – klucz to zaufanie. Ogromne zaufanie władz do dyrektorów szkół i
nauczycieli oraz pedagogów względem uczniów. I oczywiście zawsze pamiętać należy o
kwestii finansów przeznaczanych na edukację. Nieustanne oszczędzanie w tej dziedzinie
nigdy nie prowadziło do niczego dobrego, bo jak powiedział kiedyś Jan Zamoyski „takie będą
Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie".

Magdalena Kołdras

1 LUTEGO, 2022

Praktyki zagraniczne u TRAUGUTTA już od nowego roku szkolnego 2022/23 !

Z przyjemnością informujemy, że Agencja Narodowa Międzynarodowego Programu ERASMUS+ zaakceptowała wniosekZespołu Szkół w Wolbromiu o Akredytację w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe.Warto tutaj wspomnieć, iż jest to już druga Akredytacja dla naszej szkoły. Autorką wniosku oraz koordynatorką projektu jest nauczycielka j. angielskiego p. Beata Miłoszewska-Wilk.

Uzyskanie Akredytacji wiąże się z 6-letnią gwarancją regularnego otrzymywania dofinansowania na działania związane z wyjazdami uczniów technikum, szkoły branżowej oraz kadry kształcenia zawodowego na zagraniczne staże i praktyki zawodowe.Młodzież, która kształci się i będzie kształcić się w naszej szkole uzyska możliwość wyjazdu na praktyki zagraniczne i wyjazdy edukacyjne. Jest to doskonała wiadomość nie tylko z punktu widzenia edukacyjnego, ale także turystycznego. Poza zdobyciem cennego doświadczenia zawodowego uczniowie zwiedzą europejskie atrakcje turystyczne, poznają kultury innych krajów oraz udoskonalą umiejętności językowe.

Już od następnego roku szkolnego 2022/23 po raz pierwszy w historii naszej szkoły wyjadą co najmniej dwie grupy uczniów technikum i szkoły branżowej aby realizować kilkutygodniowe praktyki zawodowe poza granicami naszego kraju. Oczywiście wszystkie działania realizowanego przedsięwzięcia będą sfinansowane w 100% ze środków Unii Europejskiej. O poszczególnych etapach realizowanych działań będziemy Was na bieżąco informować na szkolnym fb oraz http://www.zswolbrom.pl w zakładce ERASMUS+.

14 STYCZNIA, 2022

13 STYCZNIA, 2022

Visual poems, czyli artystyczna wizja Hiszpanii!

13 stycznia odbył się kolejny etap rekrutacji do projektu Erasmus +. Tym razem zadaniem uczestników było wykonanie artystycznego kolażu prezentującego podróż do Hiszpanii. Za pomocą kolorowego papieru, kredek i gazet uczniowie stworzyli prawdziwe perełki wizualne. Zapraszamy do ich podziwiania zarówno na szkolnej gazetce, jak i w powyższej galerii!

17 GRUDNIA,2021

15 LISTOPAD, 2021

22 PAŹDZIERNIKA, 2021

CZY TO TY POJEDZIESZ DO CORDOBY? HISZPANIA CZEKA!

INFORMACJE DOTYCZĄCE REKRUTACJI DO PROGRAMU ERASMUS+

W roku 2021/2022 dla uczniów przygotowane zostały 3 mobilności (wyjazdy), do Cordoby w Hiszpanii.

Przewidujemy dwa rodzaje wymian uczniowskich:

  1. MOBILNOŚĆ INDYWIDUALNA

– 5 uczniów z klas 1 LO i TCH, 10 dni – mobilność indywidualna, dla tych uczniów stworzony zostanie indywidualny program mobilności dostosowany do zainteresowań i potrzeb. Nasi uczniowie chodzą do szkoły z hiszpańskimi uczniami, według ich szkolnego planu lekcji. Podczas tej mobilności uczniowie biorą również udział w wycieczkach kulturowych.

– 7 uczniów z klas 2 i 3 LO i TCH, 10 dni – mobilność indywidualna, dla tych uczniów stworzony zostanie indywidualny program mobilności dostosowany do zainteresowań i potrzeb. Nasi uczniowie chodzą do szkoły z hiszpańskimi uczniami, według ich szkolnego planu lekcji. Podczas tej mobilności uczniowie biorą również udział w wycieczkach kulturowych.

  1. MOBILNOŚĆ GRUPOWA

– 15 uczniów z kl. 1 LO i TCH, 7 dni – mobilność grupowa przypominająca wymianę uczniowską. Są to głównie działania integracyjne, wycieczki w miejscu mobilności (w tym przypadku w Hiszpanii), wspólne projekty kulturowe, ekologiczne, prozdrowotne i językowe oraz działania mające na celu promowanie postaw otwartości, tolerancji i poszanowania dla innych kultur.

Wszystkie wyjazdy polskiej młodzieży do Cordoby planowane są w jednym terminie, tj.:

19 – 26.04.2022– siedmiodniowa mobilność grupowa

19 – 30.04.2022 – mobilności indywidualna

Uczestnicy projektu zwiedzą również dwa piękne miasta: Malagę i Sewillę!

ERASMUS+ dla kogo?

Podstawowymi zasadami programu jest WŁĄCZANIE I RÓŻNORODNOŚĆ. W związku z tym chęć udziału w projekcie może wyrazić KAŻDY UCZEŃ, bez względu na wyniki w nauce, najważniejsze są jego zainteresowania, pasje, jego postawa, otwartość i chęć działania.

JAK BĘDZIE PRZEBIEGAĆ REKRUTACJA?

Rekrutacja będzie odbywała się jednocześnie dla dwóch osobnych grup wiekowych:

– kl. 1 LO i TCH

– kl. 2 i 3 LO i TCH

ETAP 1:

A letter of application

„Why am I a good candidate for Erasmus in Cordoba?”

– zainteresowani uczniowie piszą list w języku angielskim do swojego nauczyciela, w którym mają za zadania przekonać go i uargumentować dlaczego to właśnie oni są odpowiednimi/ najlepszymi kandydatami do programu,

– styl formalny,

– 200 – 250 słów,

– wersja komputerowa, GOOGLE documents, plik należy udostępnić wszystkim nauczycielom języka angielskiego na poniżej podane adresy e-mailowe:

paulinastrozik@zswolbrom.pl

jolantahaberka@zswolbrom.pl

dominikaurbaniak@zswolbrom.pl

beatamiloszewskawilk@zswolbrom.pl

dominikalaksa@zswolbrom.pl

– termin odesłania – 26.10.2021

– w etapie tym liczy się przede wszystkim kreatywność, siła argumentów oraz UCZCIWOŚĆ. Dla językowców liczy się tu nie tyle język, gramatyka czy styl, ale argumenty, pomysły na siebie, zainteresowania, pasje.

ETAP II:

Do etapu drugiego przechodzą uczniowie, którzy przeszli etap I.

Prezentacja multimedialna, krótki film lub animacja; im bardziej kreatywnie, tym lepiej!

TEMAT 1: JA – moja rodzina, moje pasje, wolny czas. Czas trwania: do 2 minut.

TEMAT 2: MOJA SZKOŁA I MOJE MIASTO – praca przygotowywana w parach, długość do 2 minut.

Termin wykonania: 30.11.2021

Wszystkie wykonane prace uczniowie umieszczają na specjalnie utworzonej grupie ERASMUS+ REKRUTACJA na platformie CLASSROOM.

ETAP III:

Do etapu trzeciego przechodzą uczniowie, którzy przeszli etap II.

Spotkanie online z młodzieżą z Hiszpanii

W etapie tym liczy się przede wszystkim interakcja, komunikatywność, otwartość, ciekawość i nawiązywanie kontaktów. Spotkanie odbywa się z udziałem nauczycieli języka angielskiego, którzy są cichymi obserwatorami.

Termin: grudzień 2021

Powyższym etapom będą towarzyszyły innego rodzaju działania. Mogą to być: obchody Erasmus Days, działania językowe na terenie szkoły i gminy, jak również udział w rekrutacji uczestników o mniejszych szansach edukacyjnych.

Uczniowie mający trudności w nauce języka angielskiego, mający niskie oceny lub borykający się z innymi trudnościami, ale mimo to chętni i otwarci do działania, poznawania nowych ludzi, mający dobre pomysły, przebojowi, otwarci, ludzie z pasją, chcący finalnie jednak mówić po angielsku i rozwinąć swoje umiejętności: was zapraszamy do zgłoszenia chęci udziału w programie Erasmus+ do swojego nauczyciela języka angielskiego do dnia 26.10.2021.

DON’T HESITATE! JOIN US TODAY!

21 WRZEŚNIA, 2021

15 września do naszego miasta, a także do naszej szkoły, przybył nauczyciel z hiszpańskiej Cordoby – Antonio Romero. Głównym celem tej wizyty było oczywiście opracowanie wspólnych działań w ramach projektu Erasmus +, ale nie mogło też zabraknąć innych lokalnych atrakcji. Po spotkaniu z dyrekcją Zespołu Szkół oraz z anglistkami, pan Romero zwiedził nasze małe, lecz urokliwe miasteczko w towarzystwie p. Bogusława Gwiazdy oraz jego wnuka Bartosza, który tego dnia wcielił się w rolę profesjonalnego tłumacza. Nasz gość zobaczył dwa piękne wolbromskie kościoły: kościółek modrzewiowy oraz kościół pod wezwaniem św. Katarzyny, rynek oraz podziwiał typową małomiasteczkową zabudowę, którą charakteryzuje się ulica Miechowska. Pan Romero spróbował oczywiście tradycyjnych lodów w lodziarni na rynku i nie jest tajemnicą, że był zachwycony ich smakiem! Wieczorem hiszpański nauczyciel spotkał się jeszcze z innymi nauczycielami z ZS biorącymi udział w projekcie Erasmus +, a już kolejnego dnia zwiedzał naszą szkołę w towarzystwie uczniów: Kacpra Farona oraz Łukasza Zaręby. Pan Antonio Romero był pod wielkim wrażeniem bazy dydaktycznej Zespołu Szkół w Wolbromiu, zwłaszcza nowocześnie wyposażonych sal językowych oraz pięknej mapy świata oraz róży wiatrów znajdujących się w sali geograficznej. Po kolejnych godzinach pracy nad projektem, przyszedł czas na zwiedzenie Ojcowskiego Parku Narodowego. Nasz gość po długim spacerze wśród skalnych ostańców, spróbował lokalnych paluchów wypiekanych w szałasie Fundacji Archezja. Było to dla niego kolejne nowe doświadczenie, a zwiedzone miejsce określił jednym słowem: RAJ! Z niecierpliwością czekamy teraz na przyjazd młodzieży z hiszpańskiej szkoły IES Ángel de Saavedra oraz na nasz wyjazd do Cordoby, ale wcześniej czeka nas długi proces rekrutacji, śledźcie więc uważnie wszystkie nasze ogłoszenia dotyczące projektu Erasmus +

12 WRZEŚNIA, 2021

54 345,00 euro dla Traugutta! Tyle wynosi w roku szkolnym 2021/2022 dofinansowanie z programu Erasmus w ramach AKCJI 1 Mobilność uczniów i kadry edukacji szkolnej (KA121-SCH) dla Zespołu Szkół w Wolbromiu.

Pozyskana kwota pozwoli na realizację 27 wyjazdów zagranicznych (mobilności) dla uczniów do partnerskich szkół europejskich, m.in. w Cordobie w Hiszpanii oraz na odbycie 11 mobilności  nauczycieli na zagranicznych kursach językowych oraz metodycznych.

Przypomnijmy, że ZS w Wolbromiu otrzymał Akredytację Erasmusa w sektorze Edukacja Szkolna, co oznacza, że przez kolejne 6 lat szkoła będzie miała zapewniony uproszczony dostęp do finansowania mobilności uczniów i nauczycieli. Zatem możemy rozwinąć skrzydła i poszybować w Europę po wiedzę i nowe doświadczenia!

28 LUTEGO, 2021

Mamy to!

Zespół Szkół w Wolbromiu otrzymał właśnie „bilet wstępu do programu i rodzaj stałego członkostwa w programie Erasmus”.

26 lutego ogłoszono wyniki konkursu wniosków o Akredytację w akcji 1. Mobilność  uczniów i kadry w sektorze Edukacji szkolnej. Nasza szkoła znalazła się na 113 miejscu wśród 396 szkół, które wnioskowały o dostęp do finansowania projektów Erasmus.

Wniosek Zespołu Szkół dotyczył mobilności zagranicznych oraz wirtualnych uczniów, jak również mobilności nauczycieli. Jest ogromną szansą zarówno dla młodzieży, jak i kadry pedagogicznej na rozwój umiejętności językowych oraz kompetencji kluczowych i miękkich. Dzięki programowi Erasmus w naszej szkole zintensyfikujemy współpracę z partnerską szkołą włoską, podejmiemy działania ze szkołą z Hiszpanii, nawiążemy nowe kontakty niezbędne do realizacji międzynarodowych projektów. Nauczyciele wezmą udział w kursach zagranicznych na najwyższym europejskim poziomie.

Uzyskanie Akredytacji oznacza, iż nasza szkoła regularnie będzie otrzymywać dofinansowanie działań mobilnościowych kadry i uczniów w ramach programu Erasmus przez kolejne 6 lat. Międzynarodowa współpraca Zespołu Szkół w Wolbromiu, dzięki pracy nauczycielek języka angielskiego, rozwija się znakomicie.

Skontaktuj się z nami!

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Akceptuję!